Szia Vendég! (5784 Ijjár 10)

MŰCSARNOK FILMKLUB
2006. február 13. hétfő, 07:24
Kategória: Kultúra
    

A vágy titokzatos tárgya
Az emberi vágyak ábrázolása a filmművészetben

2006/tavasz
A vetítések szerdánként 18 órakor kezdődnek.
Belépőjegy alkalmanként : 600 Ft, bérlet 16 alkalomra: 6600 Ft.
Sorozatszerkesztő: Cieklinski Sándor; Információ: 460-7003

Ez évi sorozatunk címét Luis Buñuel életművet záró alkotásától kölcsönöztük. Kiismerhetetlen vágyaink rejtélyeit, ha maradéktalanul megfejteni nem is tudjuk, de szeretnénk a művek okozta élmények során közelíteni hozzájuk. Vágyainkban együvé olvadnak testünk és lelkünk örvénylő mozgásai, s látni fogjuk, időnként hatalmuk van az ember egész lényét kisajátítani. Nemcsak a szerelemre gondoltunk. A szexuális- és a szeretetvágyon túl az egyes filmek érinteni fogják a hatalom-, a bosszú-, a szabadság-, a kaland-, a tudás- és halálvágy témakörét is, elvágyódást és vágyálmokat.
Filmklubunkban szerda esténként a neves előadók a közönséggel együtt keresik az egyes alkotások lényeges kérdésfelvetéseit és a lehetséges válaszokat.


2006. január 18. SUZUKI SEIJUN: Pisztoly opera (Pistol Opera, 2001 – 112 perc)
Előadó: Varró Attila
A 60-as évek legendás kultuszrendezője és új-hullámos élharcosa, Suzuki Seijun (Tokiói csvargó) hosszú hallgatás után 78 éves korában tért vissza a filmkészítéshez, fénykora leghíresebb opusza, a Gyilkos jele című jakuzafilm női hősre áthangszerelt verziójával: egészségtelenül túlfejlett hivatástudattal rendelkező bérgyilkosnő minden vágya, hogy feljebb jusson a ranglétrán, az érvényesüléshez azonban a kötelező célpontok likvidálásán túl a felette álló szakmai elittől is meg kell szabadulnia. Elképesztő vizuális fiesta, darabokra tördelt cselekmény, Godard vériszamos élethalál-harca Ken Russellel a Kill Bill japán éttermében.


2006. január 25. ALFRED HITCHCOCK: A kötél ( Rope, 1948 - 80 perc )
Előadó: Báron György
Halálsikoly, két férfi egy harmadik hulláját pakolja épp egy jókora ládába. A ládára aztán teríték kerül, rá ételek-italok, gyülekezik a mit sem sejtő vendégsereg. A vendégek esznek-isznak, s közben fesztelenül diskurálnak, arról például, szabad-e embert ölni. A kamera mindvégig a tágas New York-i lakásban marad, akárcsak a hulla, kötéllel a nyakán, a ládában. A filmtörténet egyetlen vágás nélküli filmje, a Mester páratlan stílusbravúrja...


2006. február 1 KEN RUSSEL: Szerelmes asszonyok ( Women in love, 1969–131perc)
Előadó: Mátyás Péter
D. H. Lawrence regényeinek, a Lady Chatterley szeretoje vagy a Szerelmes asszonyok hírhedtségét az írásaiban túltengo szexuális szenvedélynek és azon meggyozodésének köszönhette, hogy a szabad szellemnek, különösen a muvésznek át kell lépnie a rá kényszerített korlátokon. Modern noalakokat teremtett, akik vállalták szexuális és muvészi érzékenységüket, s lázadtak a merev társadalmi rétegzodéssel szemben. A rendezot, Ken Russellt most is kiátkozták, a kópiát megcsonkítva vetítették Rómában és Amerikában is.


2006. február 8. BERNARDO BERTOLUCCI: Álmodozók(The Dreamers,2003-110 perc)
Előadó: Csantavéri Júlia
Ma már ritka, ha egy film igazi felháborodást okoz, Bertolucci azonban képes volt szinte a teljes '68-as nemzedéket magára haragítani. Az Álmodozók, mely saját ifjúságáról is szól, olyan fiatalokat mutat, akik a szobájuk négy fala között élik meg a kinti változásokat, úgy vesznek részt a diáklázadások forrongó napjaiban, hogy közben szinte kizárólag saját rögeszméikre, saját emlékeikre, saját testük vágyaira figyelnek. Őszinte szembenézés egy különös lélekállapottal vagy fülledt, beteges erotika? '68 lendületének sárba tiprása vagy a szabadság félelmetes vonzásának látlelete. És mi köze van mindennek a mozihoz?


2006. február 15. STANLEY KUBRICK: Barry Lyndon ( 1975 -175 perc )
Előadó: Mátyás Péter
Kubrick filmjére zavartan vagy unottan reagált a közönség és a kritika, noha rövidesen mitikus státusra tett szert az új Hollywood rendezői, köztük Scorcese, DePalma és Spielberg szemében. Az egyre inkább cselekmény-központú, fegyelmezetlen szavú és játékú filmművészetben a Barry Lyndon egy másik kor méltóságteljesebb ritmusával mozgott-melyben az állati vágyaktól és késztetésektől dagadó izmok kényszerűen egy szabályozott társadalom kötöttségeinek feszültek.


2006. február 22. JEAN-LUC GODARD: Éli az életét ( Vivre sa vie, 1962 - 80 perc )
Előadó: Gelencsér Gábor
"Egy - film - a prostitúcióról - amelyben - egy fiatal - és szép - párizsi – eladókisasszony - eladja - a testét - de megőrzi - a lelkét – miközben - egy csomó – kalandon – megy – keresztül – mely – minden – lehetséges – mély – emberi – érzelemmel – szembesíti - és amelyet- Jean-Luc Godard – rendezett - és Anna Karina – játszik - ÉLI AZ ÉLETÉT"
( Godard reklámszövege. )


2006. március 1. KATHRYN BIGELOW: Alkonytájt ( Near Dark, 1987 – 95 perc)
Előadó: Varró Attila
Hollywood legzseniálisabb kortárs rendezőnője (Holtpont, A halál napja) első önálló filmjében a vámpírfilm és a western mitológiáját köti össze vérszerződéssel, miközben sajátos női szemszögével visszájára fordítja a hagyományos műfaji toposzokat: kicsiny vérszívó család utazik a legsötétebb Délen, csúcsragadozókként fogyasztva a védtelen emberi prédákat, mígnem a renitens vámpírlány beleszeret egy lassú szavú farmerfiúba és végzetes vonzalma pusztulással fenyegeti a százéves famíliát. Gyönyörű stílusbravúr és izgalmas műfaj-gyakorlat, legendás rendőrségi tűzharcjelenetét azóta is idézik Alkonyattól Pirkadatig.


Március 8. ***** Nincs vetítés *****
Március 15. ***** Nincs vetítés *****


2006. március 22. IMAMURA SHOHEI: A pornográfus: Bevezetés az antropológiába
( Jinruigaku nyumon: Erogotshi yori, 1966 - 120 perc )
Előadó: Mátyás Péter
A Narayama balladája Cannes-i nagydíja előtt a még jószerivel ismeretlen Imamura megbotránkoztatta a világot. "Az udvariatlanság japán költője" társadalmi szatírájában az emberek szexuális szokásait vette célba. Tiszteletreméltó, középkorú hősének viszonya lesz egy özvegyasszonnyal, mialatt titokban testi vágyat érez a nő tinédzserkorú lánya iránt. Hamarosan egy illegális 8 mm-es kamera is előkerül, perverzió és erekció nem maradhat többé rejtve. Fekete komédia és tabuk döntögetése Az érzékek birodalma előtt egy évtizeddel.


2006. március 29. PETER GREENAWAY: A rajzoló szerződése ( Draughtman’s
Contract, 1982 – 108 perc )
Előadó: Rényi András
Az 1982-ben bemutatott film a 80-as évek „angol barokkjának” egyik csúcsa, a posztmodern film klasszikusa. Látszólag bizarr kosztümös bűnügyi história a 17. századi Angliából egy rajzolóról, Mr. Neville-ről, aki arisztokrata megbízójától, Mrs. Tallmantól a főúri birtok pontos képmásokon való megörökítésére kap megbízást és miközben mániákusan igyekszik megfelelni az objektivitás követelményének, akaratlanul részese, tanúja majd áldozata lesz egy összeesküvésnek. Tudásfilozófiai remekmű, fanyar intellektuális csemege, elbűvölő dialógusok és pazar látványvilág: Greenaway at his best.


2006. április 5. TOD BROWNING: Az ismeretlen / Zanzibártól nyugatra
( The Unknown / West of Zanizbar, 1927 / 1928, 60 / 60 perc )
Előadó: Varró Attila
Amerika filmtörténeti hőskorának kétségtelenül legbizarrabb rendezőegyénisége, Tod Browning (Dracula, Szörnyszülöttek) és a némafilm-korszak legzseniálisabb színészegyénisége, Lon Chaney (Operaház fantomja) közel tíz közös filmet készítettek a 20-as években, ezek közül kettőt tart nyilván azóta is a hálás utókor: a horror-klasszikus Ismeretlen hőse, Alonzo kar nélküli késdobáló, aki a markos erőművésszel vetélkedik az érintés-fóbiás cirkuszi műlovarnő szerelméért a rettentő végkifejletig – a Zanzibártól Nyugatra gyarmati melodrámája pedig egy nyomorék mágusról szól, aki zsarnok Prosperóként uralkodik Afrika sötét dzsungelének mélyén, bosszút forralva a családját szétromboló csábító ellen. Kétszer egy órányi tömény téboly, eksztázis és fehér izzású melodráma a még cenzúrázatlan Álomgyárból.


2006. április 12. DAVID LYNCH: Veszett a világ ( Wild at Heart, 1990 - 124 perc )
Előadó: Mátyás Péter
A Veszett a világ, mint annyi más Arany Pálma-díjas amerikai film, egy önpusztítás határán álló társadalomról festett képet. Az erőszak korábban nem volt a független film természetes közege, a nagy stúdiók felségterületének számított. Lynch darabja megelőlegezte a független szektor elmozdulását a mozizás durvább, zsigeribb formája felé, ami aztán a Kutyaszórítóban kulminált. A Barry Gifford regényéből készült műről mondta írója: "A film fantasztikus. Csodálatos. Olyan, mint egy nagyszabású, sötét musical."


2006. április 19. DENNIS HOPPER: Szelíd motorosok ( Easy Rider, 1969 – 92 perc )
Előadó: Hirsch Tibor
A Szelíd motorosok alkotói a régi Hollywood húsz esztendős haldoklásának végén, a filmgyári döntéshozók végső kétségbeesésének bizonyítékaként kaptak zöld utat arra, hogy leforgassanak egy kis költségvetésű road movie-t – mely feleleveníti a harmincas évek amerikai műfaji hagyományait – és eközben egy új generáció botrányosnak számító értékrendjét hirdeti. A mű határkő: más darabok mellett e film elsöprő sikerére hivatkozva kapott ezután egy új rendezői nemzedék pénzt és lehetőséget. A Következő évtized már az Új Hollywood – Coppola, Lucas, Spielberg – évtizede. Denis Hopper kultuszfilmjének is köszönhetik ezt.


2006. április 26. FEDERICO FELLINI: Satyricon ( 1969 – 124 perc )
Előadó: Cieklinski Sándor
Petronius Satyricon című novellafüzérének főhősei fiatal fiúk, egy szerelmi háromszög tagjai, akik dél-itáliai kóborlásuk során a legkülönbözőbb kalandokba keverednek. A töredékekben fennmaradt írás ihlette ezt a rendkívüli erejű képekben kibontakozó Fellini-alkotást. Összeforr benne a rendező egyedi szimbólumkincse, több ókori mítoszból vett motívum, és az antikvitás emberének vágyképei. A film egy ismeretlennek tűnő, talán sosem volt világ benyomását kelti, mégis úgy varázsolja el a nézőt, hogy végül beleborzonghasson annak jelenvalóságába.


2006. május 3. ROMAN POLANSKI: Kés a vízben ( Noz w wodzie, 1962 – 97 perc )
Előadó: Mátyás Péter
Polanski első játékfilmjében rövidfilmjeinek merész világlátása és radikalizmusa köszön vissza. Nemzedéki konfliktus, harc a dominanciáért, alávetés és felülkerekedés küzdelme: az erőszak rítusai mindvégig szertartásos-jelképes közegben folynak, háttérben egy szőke démonnal. Pszichodráma, az erőszak és a hatalom stilizált játékai egy nemzetközi színházi formát, Beckett, Ionesco és Pinter világát idézik fel, közelebbről pedig a lengyel abszurddal, Mrozekkel mutatnak rokonságot. Ráadásként a rendező egy rövidfilmjét is levetítjük.


2006. május 10. PATRICE LECONTE: Intim vallomások ( Confidences trop intimes,
2004 – 104 perc )
Előadó: Stark András
Ábrázolható-e a pszichoanalitikus kapcsolat? Sokan megprobálkoztak már vele Hitchcocktól Woody Allenig. Leconte filmjének megtekintését követően a tudattalan fantáziák, a vágy és a kapcsolati intimitás kérdéseit elemezzük pszichoanalitikus megközelítéssel.


2006. május 17. ALFRED HITCHCOCK: Hátsó ablak (Rear Window,1954 – 112 perc)
Előadó: Varró Attila
A suspense mesterének legerőteljesebben önreflektív művében begipszelt lábú fotóriporter kukkolja a szemben lévő ház lakóit, egyre erősödő gyanúval, miszerint egyikük feleséggyilkos. Cornell Woolrich 30 oldalas novellájából Hitchcock lenyűgözően könnyed, szellemes és gördülékeny nagyjátékfilmet kerekít, miközben a vidám felszín alatt kényelmetlen kérdéseket feszeget a hidegháborús paranoia, a párkapcsolatok manipulatív természete, valamint a filmnézés és voyeurizmus közötti igen szoros kapcsolat húsbavágó témáiban.

  

Belépés
E-mail

Jelszó

Még nem vagy a felhasználónk? Regisztrálj, ingyenes!

Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat


"MŰCSARNOK FILMKLUB" | Belépés/Regisztráció | 0 Megjegyzés
Minden megjegyzés a szerzők tulajdona. A megjegyzések tartalmáért felelősséget nem vállalunk.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj!
Támogatás    Impresszum    Médiaajánlat    Adatvédelem    Kapcsolat
A hozzászólások a szerzőik tulajdona, minden más tartalom: © 2002-2023. JMPoint.hu